Primer llibre d'una activista aborigen del Canadà, 'Mestissa' narra la infància i la joventut d'una dona que fa tentines per un món de minories. Aquí blanca i allà índia, aquí nena...
Leer descripción completa
19,95€
Disponibilidad alta
Información
Descripción
Primer llibre d'una activista aborigen del Canadà, 'Mestissa' narra la infància i la joventut d'una dona que fa tentines per un món de minories. Aquí blanca i allà índia, aquí nena i allà dona, a totes bandes no és d'enlloc i casa seva és un record destruït per una societat on l'ideal és homogeni, i on els seus estan condemnats a sobrar en un territori on havien sigut lliures.
Mestissa és un relat de supervivència, la d'una dona que posa les seves passes al servei de l'alliberament d'un poble fill del contacte violent entre les Nacions Primeres i els colons europeus. La veu de Maria Campbell és la del testimoni i alhora no s'hi atura. La seva mirada vetlla per una forma de vida que es perd, arrossegada pel “progrés” que condemna l'errància i destrueix el territori per mor de la propietat. Els boscos inclements, les escenes de caça, la barreja de llengües i creences: tota la cultura métis viu en el seu relat, a prop dels contes o els encanteris que li explicava la besàvia Cheechum.
L'experiència íntima dels anys de joventut va acompanyada d'una qüestió col·lectiva: el genocidi colonial. La història de Mestissa és dura i no estalvia cap impacte al lector. La pobresa, la prostitució, el nomadisme forçat, les agressions dels homes, la segregació racial o l'addicció a les drogues són omnipresents en un relat nu de tot efectisme. Darrere hi ha els anys de qui ha superat el rancor. I una literatura tendra i càlida només a l'abast dels escriptors que tenen de debò alguna cosa per transmetre.
Escriptora catalana i canadenca, Marta Marín-Dòmine ha estat professora a la Universitat Autònoma de Barcelona i a la Wilfrid Laurier University de Canadà, on ha dirigit el Center for Memory and Testimony Studies. La seva investigació i creació literària giren al voltant dels exilis i la memòria, les herències i l’oblit. Ha realitzat els documentals The Vengeance of the Apple. Argentinians in Toronto (2010) i Mémoire Juive du Quartier Marolles-Midi, 1930 a 1942 (2012). Ha escrit el guió del vídeo Refugi amb imatges de Carla Simón, per a la sèrie Un vocabulari per al futur, comissionada pel CCCB (2020), i va col·laborar com a autora al Decameró que va obrir la temporada 2021-22 del Teatre Nacional de Catalunya. L’any 2017 va realitzar la instal·lació audiovisual Je vous offre les oiseaux / Us ofereixo els ocells, en homenatge a les víctimes de l’Holocaust. El 2019 va publicar Fugir era el més bell que teníem, que va rebre el premi Ciutat de Barcelona d’assaig 2019, el premi Joaquim Amat-Piniella 2019, i el premi Serra d’Or de novel·la 2020, i recentment, Ellas, un comentari sobre la condició amorosa femenina a través del teatre del Segle d’Or. Actualment dirigeix el Born Centre de Cultura i Memòria, a Barcelona.
Esta web utiliza cookies propias y de terceros para mejorar nuestros servicios mediante el análisis de sus hábitos de navegación. Puede obtener más información aquí o cambiar la configuración.
Opiniones
Opiniones
No hay comentarios, sé el primero en comentarValoración media
¿Has leído este libro?
Valóralo y comparte tu opinión con otros usuarios
Escribir mi opinión